Hoe val je op in de massa?

Vriendelijk en toegankelijk, ja zo wil iedere ondernemer wel overkomen. Maar hoe val je op in de massa waar iedereen hetzelfde wil uitstralen?

We zijn ons vaak helemaal niet bewust van hetgeen wat ons onderscheid van de rest. Ik heb het dan over eigenschappen en talenten die ons geen moeite kosten. Doordat ze zo natuurlijk aanvoelen voor ons, beschouwen we ze als normaal. En juist deze blinde vlek kan ervoor zorgen dat we met de massa gaan meelopen.

Op mijn Instagram gooide ik van de week een poll online. Eens kijken hoe de massa denkt en reageert op deze 2 foto’s. Zonder verdere uitleg liet ik ze onderstaande foto’s zien, met de vraag welke van deze 2 foto’s zou jij eerder op klikken?

Massaal werd gekozen voor foto 1, zo’n 73% en de resterende 27% ging voor foto 2. Na het stemmen ontvingen ze de vraag. Wat wil jij liever uitstralen in je onderneming? Vriendelijk en toegankelijk of krachtig en stoer. Iedereen die in de poll voor foto 1 ging, koos vriendelijk en toegankelijk. De dames die kozen voor foto 2 gingen bijna allemaal (op 1 na) voor krachtig en stoer. Vaak wel met een extra uitleg erbij, dat vriendelijk en toegankelijk ook belangrijk is in hun onderneming.

Wie ben je nu écht?

En dat klopt, ik ken geen enkele ondernemer die niet vriendelijk en toegankelijk wil overkomen. Er is namelijk geen positieve eigenschap die ik als tegenpool kan gebruiken. Dan wordt het onvriendelijk en afstandelijk. Tegenover krachtig en stoer kan ik wel andere positieve eigenschappen zetten, denk aan zacht en delicaat.

Ga er dus eens voor zitten, wie ben je nu écht? Waar ben je goed in? Waarin kan jij je onderscheiden van de rest? Wie is jouw ideale klant? En waar is hij/zij naar op zoek?

Op het moment dat je als ondernemer wil opvallen in de massa, moet je dus niet als een kuddedier gaan kiezen voor de massa. Door juist heel duidelijk eigenschappen van jezelf te laten zien, die alleen aangetrokken worden door je ideale klant. Zal je bereik misschien minder lijken, maar zal je juist veel meer impact maken.

Laat het overal terug zien

Straal het dan uit op jouw website, social media, je foto’s en outfits. Dit is jouw personal brand, dit ben jij als persoon én ondernemer.

Kun jij hulp gebruiken bij het bepalen van jouw personal brand en welke kleding daarbij past? Binnenkort start de online cursus ‘outfits met impact’ weer. In deze 8-weekse cursus leer je de taal van kleding kennen: de boodschap die jij ermee overbrengt. Plus het effect dat het heeft op jouw communicatie en het gedrag van je ideale klant.

Voor nu: Ga niet voor de massa, onderscheid jezelf van de rest en laat dat consistent terug zien op al jouw kanalen.

Liefs,
Marloes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *