Zo kies je de beste huisstijlkleuren

Poeh als er toch 1 ding is waar ik een paar nachten van wakker heb gelegen is dat wel het uitkiezen van de beste huisstijlkleuren.

Begin 2020 ging het roer om, mijn bedrijf zoals hij was paste niet meer bij mij. Dankzij de support van mijn fantastische business coach Sharona Bolander durfde ik de stap eindelijk te zetten. Ik ging mij vanaf dat moment alleen nog maar richten op ondernemende vrouwen en ze met mijn online cursussen de taal van kleding laten ontdekken.

Mijn oude huisstijlkleuren pasten hier niet meer bij, dus het werd tijd op mijn hele website en huisstijl een upgrade gegeven. Als expert in kleurenpsychologie weet ik natuurlijk heel goed wat kleuren betekenen en welk gevoel ze oproepen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de knoop doorhakken een makkelijke weg is geweest.

Zo begon ik met de kleuren donkerblauw, turkoois en rood. Kleuren waarvan ik oprecht blij wordt, die krachtig overkomen en mij ook in kleding goed staan (hier kom ik zo nog op terug)

Maar ik kwam er al snel achter dat het op de website iets té krachtig & kil stond en hierdoor juist afstand schepte. Bij het kiezen van je huisstijl kleuren is het namelijk belangrijk om kleuren te kiezen die bij je hele persoonlijkheid passen. Krachtig past bij mij, maar ik heb ook nog andere kanten die ik wil laten zien.

Rood werd dan ook vervangen voor magenta, magenta heeft namelijk dezelfde power als rood. Maar dan in een wat vrouwelijker en zachtere versie. En ook nog eens ideaal als call to action kleur, lekker opvallend!

Toch heb ik nog twee wijzigingen aangebracht, zo is de donkerblauwe kleur vervangen voor een hele zachte tint mint. Ik wou het vele wit op de website breken. Elke kleur kan namelijk zowel positieve als negatieve gevoelens oproepen. Zo kan de juiste hoeveelheid wit rust en orde scheppen, maar teveel wit roept weer onverschilligheid op en kan koel en steriel overkomen. De mint kleur wordt dan ook gebruikt voor het breken van het vele wit en het in balans brengen van de sterke eigenschappen.

De turkoois kleur is uiteindelijk vervangen voor de wat krachtige variant petrol.



Nog een aspect waar ik rekening mee heb gehouden is hoe deze kleuren bij mij zullen staan in kleding. Wanneer je foto’s gaat gebruiken voor je website wil je namelijk dat de outfit die je draagt perfect aansluit bij je huisstijlkleuren. Dat hoeven niet exact dezelfde kleuren te zijn, als ze maar goed bij elkaar passen of uit dezelfde kleurfamilie komen. Zo creëer je namelijk een harmonieus geheel. Harmonie zorgt weer voor vertrouwen en juist dat wil je oproepen op je website.

Zo kies ook jij de beste huisstijlkleuren!
  1. Begin eerst met het kiezen van kleuren op basis van gevoel. Welke kleuren spreken je aan? Wanneer je op het internet gaat zoeken vind je duizenden artikelen over de beste huisstijlkleuren. En toch werkt dit in de praktijk niet al te best! Je hebt het dan vaak over grote bedrijven die een bepaald imago willen neerzetten. Bij de kleinere bedrijven en zzp’ers komt de persoonlijke touch veel meer om de hoek kijken.
  2. Benoem wat deze kleuren voor een gevoel bij jou oproepen. Als ik 5 mensen vraag wat ze van de kleur rood vinden, krijg ik 5 verschillende antwoorden. De een zal hem al snel te agressief vinden, terwijl de ander het zelfvertrouwen geeft. Past het gevoel dat deze kleuren oproepen bij jou én je onderneming. En laten ze alles zien of missen er nog bepaalde aspecten (we neigen vaak naar de veilige kleuren, maar laten deze jouw echte kracht zien?)
  3. Bedenk je nu eens welk gevoel jouw ideale klant naar verlangt? Verlangen ze naar rust of juist naar meer power. Willen ze meer professionaliteit of juist wat persoonlijker overkomen? Passen deze kleuren daarbij?
  4. Probeer de kleuren eens uit op je website. Ik maakte op de achtergrond een test pagina aan, zo kon ik meteen zien of de huisstijlkleuren ook echt goed overkwamen op de website. (Ook canva.com werkt hier goed voor)
  5. Wanneer je de uiteindelijke kleuren hebt uitgekozen, vraag jezelf dan eens af. Heb ik kleding in deze kleuren? Of hangen er kleuren in de kast die hier goed bij zullen staan? Je kunt alles tot in de puntjes uitgewerkt hebben en dan foto’s toevoegen aan je website die iets heel anders vertellen. Zonde! Want juist deze foto’s zorgen voor minimaal 60% hoe je overkomt.
Hoe kom jij online over?

Benieuwd hoe jij online overkomt op je website? Vraag dan de gratis styling impact check aan! Binnen een week ontvang je van mij een persoonlijk verslag op de mail met tips & trucs. Stuur je website link door naar [email protected] en zet in de onderwerp regel styling impact check. Ik doe de rest!

Liefs,
Marloes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *